27 februari 2022

Week van de Vrijwilliger

 Week van de Vrijwilliger

Vrijwilligers zijn onbetaalbaar, zegt men. Geld is niet hun motivatie. Wat is het dan wel?

Passie misschien, een uitdaging zeker wel, het gevoel van “goed te doen voor anderen”, en niet te vergeten het contact met gelijkgezinden, …

 

Samana heeft hier te lande enkele honderden exemplaren rondlopen, in Limburg alleen bedoel ik dan.  Een deel daarvan houdt zich bezig met vakanties voor mensen met een chronische ziekte, of zorgnood én hun mantelzorgers. Uit die selectie zijn er nog drie kandidaten opgedoken voor het nieuwe project SamanaWIL, het wandelinitiatief voor dezelfde doelgroep.

 

Valère zal Noord-Limburg en het bovendeel van de Maaskant voor zijn rekening nemen. En zoals de meeste Noorderlingen, de Nederlanders uitgezonderd, is hij een man van weinig woorden maar van veel daden.

 

“Ik heb veel gewandeld, ik wandel nog altijd veel en hoop nog veel te wandelen. En met SamanaWIL heb ik er nog een ambitie bij gekregen. Ik wil jou aan het wandelen krijgen.”




Als je komt wandelen in West- of een deel van Midden-Limburg, dan kan je Adriën aanspreken. Zo stelt Adriën zich voor:

 

Ik ben Adriën, pelgrim met hart en ziel. Enthousiast vrijwilliger bij Samana sinds 1993 en in die hoedanigheid begeleider van de trajecten langs de Camino de Compostela in Noord-Spanje. “

 



Haspengouw en het zuidelijk deel van de Maaskant zijn het bewegingsveld van Michel. Als het bergop en bergaf gaat, voelt hij zich in zijn sas. Dat kan blijken uit zijn voorgeschiedenis:

 

“25 jaar lang heb ik alle zomers en winters in Tirol gewoond en gewerkt en er tussendoor tientallen bergen beklommen. En tijdens mijn vakanties kon je me vinden in de Andes, de Atlas, in Tibet, in de Sahara, in de Australische Outback, in het Everest basiskamp, in de Kalahari of op één of andere vulkaan, kortom in de meest onherbergzame gebieden van de wereld. Die uitdagingen heb ik gehad. 

Nu probeer ik jullie aan het doorkijkkerkje van Borgloon of de zwevende kapel van Helshoven te krijgen. Hopelijk lukt dat ook.”



We zien mekaar dit jaar op één (of méér) van de wandelingen van SamanaWIL. Verspreid de boodschap, vertel het verder, vraag info of schrijf meteen in. Tot binnenkort. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoe was 't in Koersel?

Je moet soms een beetje geluk hebben. Alleen maar je best doen is niet altijd genoeg. Vraag dat maar aan Romelu Lukaku .   Wel, vorige woens...